Tesla została ukarana za zanieczyszczanie środowiska (ponownie)
Fabryka firmy motoryzacyjnej we Fremont naruszyła ustawę o czystym powietrzu i zapłaci karę w wysokości 275 000 USD.
Tesla zapłaci 275 tys. dolarów kary za naruszenie ustawy o czystym powietrzu w swoim zakładzie produkcji pojazdów we Fremont w Kalifornii. Amerykańska Agencja Ochrony Środowiska (EPA) ogłosiła we wtorek ugodę, która wynika ze skarg dotyczących postępowania z niebezpiecznymi substancjami zanieczyszczającymi powietrze i ich monitorowania w latach 2016-2019.
Według EPA, zakład Tesli wykorzystuje wiele niebezpiecznych materiałów podczas procesu powlekania pojazdów, w tym formaldehyd i etylobenzen, i nie posiadał planów w okresie trzech lat, aby zminimalizować emisję takich operacji. Firma nie obliczyła również, czy jej emisje podczas lakierowania pojazdów spełniają wymagania EPA i nie gromadziła i nie przechowywała wszystkich niezbędnych miesięcznych rejestrów dotyczących tego procesu. Te normy emisji są częścią inicjatywy EPA mającej na celu ochronę jakości powietrza w społecznościach, które znajdują się w pobliżu źródeł niebezpiecznych zanieczyszczeń powietrza.
„EPA poważnie traktuje obowiązek każdej firmy do ochrony naszego środowiska i ochrony naszych najbardziej wrażliwych społeczności” – powiedziała w komunikacie Martha Guzman, regionalny administrator agencji w regionie Pacyfiku i Południowego Zachodu. „Dzisiejsze działania egzekucyjne wobec Tesli odzwierciedlają nieustające zaangażowanie EPA w zapewnienie zgodności z federalnymi przepisami dotyczącymi czystego powietrza”.
Tesla została wcześniej uderzona inną grzywną EPA wynikającą z tego zakładu w 2019 r. i zapłaciła 31 000 USD za nieprzestrzeganie norm emisji do powietrza i wymagań dotyczących zarządzania odpadami niebezpiecznymi. Firma została również zobowiązana w ramach ugody do dostarczenia co najmniej 55 000 USD sprzętu do reagowania w sytuacjach awaryjnych dla miejskiej straży pożarnej, aby mogła ona lepiej reagować na potencjalne incydenty z materiałami niebezpiecznymi. Od 2014 do 2018 roku CNBC podało, że w fabryce samochodów doszło do co najmniej czterech pożarów w lakierni, a pracownicy powiedzieli, że niektóre filtry powietrza w zakładzie były „widocznie pokryte farbą i lakierem bezbarwnym”. (CNBC przedstawiło również te kary w odpowiedniej perspektywie, zauważając, że Tesla odnotowała dochód netto w wysokości 2,3 miliarda dolarów w ostatnim kwartale 2021 roku).
Agencja Ochrony Środowiska twierdzi, że od tego czasu zakład we Fremont zajął się każdym z tych problemów i obecnie spełnia normy zgodności z ustawą o czystym powietrzu i materiałami niebezpiecznymi. Chociaż Tesla przeniosła swoją siedzibę do Austin w Teksasie w zeszłym roku, po tym jak prezes Elon Musk skrytykował kalifornijską politykę Covid-19, zakład we Fremont pozostaje kluczowym miejscem produkcji pojazdów firmy, a Bloomberg nazwał go na początku tego roku najbardziej wydajną fabryką samochodów w Ameryce Północnej. Jak podaje Bloomberg, w 2021 roku fabryka produkowała średnio 8 550 samochodów tygodniowo, a Musk już wcześniej mówił, że planuje zwiększyć tam produkcję o 50 procent.
Tesla pozostaje przedmiotem dochodzenia innej agencji federalnej, National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), po kilku poważnych wypadkach, w których Tesle uderzyły w pojazdy służb ratunkowych w trybie Autopilota. Ponadto NHTSA przygląda się systemowi „Passenger Play” firmy Tesla, który podobno pozwalał kierowcom grać w gry, gdy pojazd był w ruchu.